pondělí 18. dubna 2016

Kázání ohně


Název: Kázání ohně (The Fire Sermon)
Série: Kázání ohně (1)
Autorka: Francesca Haigová
Překladatelka: Jana Jašová
Nakladatelství: Yoli, 2016
Počet stran: 384
Anotace: Snila ten nejnebezpečnější sen – sen o rovnosti. Čtyři sta let po jaderném výbuchu se civilizace i příroda na Zemi výrazně proměnily v nový, primitivní svět. Přestože již Zemi neohrožuje vše pohlcující nukleární oheň a radioaktivní záření přestalo působit, z neznámých příčin se lidé začnou rodit jen jako dvojčata. První z páru – Alfa je vždy ve vynikající fyzické kondici, druhý – Omega se však narodí vždy s deformitou. I když mají Alfové i Omegové nerovné postavení a to vyvolává neustálé konflikty a boje, oba geny zároveň bezpodmínečně spojuje stigma – krutá skutečnost, před kterou nelze uniknout. Pokud jeden z dvojice zemře, umírá i ten druhý. Cass je vzácný typ Omegy – je obdařena jasnovidectvím. Její bratr Zach má zase velkou moc v Radě Alfů. Cass se odváží snít nejnebezpečnější ze snů – sen o rovnosti mezi oběma skupinami. A právě kvůli tomu se dostane do hledáčku jak svého bratra, tak celé Rady i hnutí odporu Omegů.


Když se Cassandra narodila, měla štěstí. Na rozdíl od drtivé většiny ostatních Omegů nebyla okamžitě označena a poslána pryč a byl k tomu jeden prostý důvod. Nikdo nedokázal určit, kdo je Alfa, jestli ona, nebo její bratr. Cass totiž nemá viditelnou vadu. Jiní jsou beznozí, bezrucí, mají srostlé prsty, jenom jedno oko nebo jsou jinak zmrzačení. Ona je věštkyně. Ti se většinou prozradí až později, kvůli vizím, které je mohou zčistajasna přepadnout, případně je s křikem v noci probudí. Jenže Cass se to dařilo tajit neobvykle dlouho. A tajila by to i dál, nebýt jejího dvojčete Zacha.

A tady stopnu to své tlumočení příběhu, protože už teď to můžete brát jako spoilery. 


"Ty to pořád nechápeš!" ozval se. "Ten důvod, proč jsi pro ně hrozbou. Důvod, proč můžeš všechno změnit."

Kázání ohně mě zaujalo už svým nápadem. Svět dvojčat, jejichž životy jsou úzce spojené se mi okamžitě zalíbil. Když jednoho ze sourozenců potká nemoc, bolest a případně i smrt, postihne i toho druhého. Alfové jsou zdraví a silní. Omegové mrzáci a náchylnější k nemocem. Proto mi přijde ironické, jak se Alfové Omegů straní, považují je za nebezpečné a nakažlivé a raději je odsouvají na neúrodnou půdu (kde potkat nějaký ten nebezpečný bacil podle mě není problém).

Ze stylu psaní Francescy Haigové je patrné, že je poetička. Její přirovnání a prosté popisy skutečnosti jsou jaksi umělečtější, než v knížkách, co obvykle čítávám. A rozhodně to není na škodu. Jen překlad mě občas trochu děsil, ale jak jsem vždy následně zjistila, byla to dubleta mě známého tvaru. Zkrátka jiný kraj, jiná mluva. A já se alespoň dozvěděla, jak jinak lze skloňovat slovo loď. (Protože lodě jsou důležité.) (Ne, vážně, nejde mi přes pusu, že "lodi" jsou důležité.) Příběh vypráví sama Cass, ale o jiné zajímavé postavy tu rozhodně není nouze. 

Příběh mě vtáhl. Rozjezd se mi sice zdál trochu pomalejší, ale nepamatuji si, že by mě kniha v nějakých pasážích vyloženě nudila. Navíc byla celá naplněná napětím. Možná až na jedinou část, jsem se pořád mohla bát, co bude s postavami na další stránce, nebo za pouhých pár řádků. Proto si myslím, že nebude od věci, když dám této knížce 5 hvězdiček. (Možná je to tím, že je to má první recenze. Však já se naučím být kritičtější!)

V případě, že po knize také sáhnete, doufám, že se vám bude líbit tak, jako mně. A pokud jste ji už četli, zajímalo by mě, jaký na ni máte názor. :)

Žádné komentáře:

Okomentovat